Ondersteuning op Het Martin Buber
Op Het Martin Buber vinden we het belangrijk dat elke leerling zich goed kan ontwikkelen, zowel op cognitief als op persoonlijk vlak. Wij geloven dat elk kind uniek is, met eigen talenten, uitdagingen en behoeften. Daarom bieden we ondersteuning op maat.
Sommige leerlingen hebben extra hulp nodig om goed mee te kunnen doen op school. Die hulp kan bestaan uit extra uitleg, aanpassingen in het lesprogramma of begeleiding door een specialist. We kijken altijd: Wat heeft deze leerling nodig om zich optimaal te ontwikkelen?
Samen met de leerling en de ouders zoeken we naar een passende oplossing. We werken stap voor stap en zorgen dat de ondersteuning goed aansluit bij wat nodig is. Daarbij maken we gebruik van een duidelijk model met vijf niveaus van ondersteuning.
Onze aanpak is gebaseerd op vier kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, verwondering en verbondenheid. Deze waarden vormen de basis van hoe wij met leerlingen, ouders en elkaar omgaan.
Zo zorgen we ervoor dat elke leerling bij ons op school de juiste begeleiding krijgt om zich op zijn of haar eigen manier te kunnen ontwikkelen.
Dit betekent dat:
Deze visie vormt het hart van ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Hoe organiseren we de ondersteuning?
Om overzicht te bieden en te zorgen dat elke leerling passende hulp krijgt, gebruiken we een schillenmodel met vijf ondersteuningsniveaus. Dit model maakt zichtbaar dat de ondersteuning stap voor stap kan worden uitgebreid, afhankelijk van wat nodig is. We beginnen altijd bij de basis en kijken samen wat werkt.
We betrekken ouders en leerlingen actief bij elk ondersteuningsniveau, zodat we in gezamenlijkheid tot de best passende aanpak komen.
Niveau 1: Een goede basis voor alle leerlingen
Dit is wat wij standaard aanbieden aan álle leerlingen. We zorgen voor een leeromgeving waarin leerlingen zich veilig, gezien en gestimuleerd voelen.
Uw kind krijgt onder meer:
📌 Voorbeeld: Uw kind heeft moeite met het plannen van huiswerk. De coach en/of de studiecoach maakt samen met hem of haar een overzicht en bespreekt dit wekelijks.
Voorbeeld: We bieden een gratis gezonde lunch en schoolfruit.
Niveau 2: Extra hulp binnen de klas
Soms is iets meer nodig, maar kan de hulp nog binnen de klas worden geboden. Docenten passen hun instructie en materiaal aan waar mogelijk.
Voorbeelden van extra ondersteuning in de klas:
Niveau 3: Tijdelijke hulp buiten de klas
Wanneer hulp in de klas niet voldoende is, bieden we extra ondersteuning buiten het leslokaal. Deze ondersteuning is tijdelijk en gericht op herstel of ontwikkeling van specifieke vaardigheden.
Mogelijkheden zijn o.a.:
📌 Voorbeeld: Uw kind volgt zes bijeenkomsten Lifeskills omdat het moeite heeft met vrienden maken of het leggen van sociale contacten.
Voorbeeld: Een leerling met een ontwikkelvoorsprong werkt in of buiten de stamgroep aan verdiepende opdrachten.
Niveau 4: Individuele en langdurige ondersteuning (OPP)
Soms is er sprake van een langdurige ondersteuningsbehoefte. Dan stellen we samen met u en uw kind een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op.
In het OPP staat:
Voorbeelden van ondersteuning binnen een OPP:
📌 Voorbeeld: Uw kind met autisme krijgt individuele begeleiding, een vaste structuur en werkt soms in een rustige ruimte met aangepast materiaal.
Niveau 5: Onderwijs op een andere plek
In uitzonderlijke situaties is het onderwijs op Het Martin Buber (tijdelijk) niet meer passend. We zoeken dan in overleg met u en het samenwerkingsverband een andere plek, bijvoorbeeld:
We begeleiden deze overstap zorgvuldig en blijven betrokken.
Onze ondersteuningscategorieën
De ondersteuning die we bieden, valt onder vijf hoofdcategorieën:
Wanneer er aanleiding voor is, zorgen we ook voor begeleiding in de thuissituatie.
Samenwerking is de sleutel
Wat u van ons mag verwachten:
Hoorrecht: uw kind mag meedenken
Leerlingen hebben hoorrecht: zij mogen meedenken over hun ondersteuning. Wij vragen naar hun mening via gesprekken, vragenlijsten of de leerlingenraad. Wat zij aangeven, gebruiken we om ons beleid te verbeteren.
Externe samenwerking
Soms is samenwerking met externe organisaties nodig. Wij werken o.a. samen met:
Vragen of zorgen? Wij staan voor u klaar.
Heeft u vragen over de ondersteuning van uw kind? Neem gerust contact op met de coach van uw kind of met onze ondersteuningscoördinator. We denken graag met u mee. Samen zorgen we ervoor dat uw kind op Het Martin Buber tot bloei komt.