1. Beleef wat je leert
• Iedereen telt mee
• Schooltypes
• Onze doelen
• Leerlingvolgsysteem
2. Wie we zijn
• Kernteam
• SKOOL
• Directie
• Intern en extern toezicht
3. We doen het samen
• Leerlingenparticipatie
• De stad als leeromgeving
• Haltes en partners
• Maatschappelijke stage
4. Rekening houden met elkaar
• Omgangsvormen
• Pestprotocol
• Vertrouwenspersoon
5. Afwezigheid en ziekte
• Lesuitval
• Ziekmelding
• Kortdurend afwezig
• Te laat komen
• Bereikbaarheid
6. Schooltijden, vrije dagen en vakanties
• Onderwijstijd
• Schooltijden
• Vrije dagen 2024/2025
• Vakanties regio zuid 2024/2025
7. Extra ondersteuning
• Instroomniveau
• Vroegsignalering
• Hulp bij taal en rekenen
• Begeleiding bij dyslexie
• Jeugdzorg
8. Benodigdheden en ouderbijdrage
• Kluisje
• Fiets
• Laptop
• Schooltas/rugzak
• Smartphone
• Schrijfgerei
• Agenda en planner
• Toegangspassen
• Sportkleding
• Zelf aan te schaffen
• Verzekeringen
• Ouderbijdrage
• Tegemoetkoming in de kosten
9. Veiligheidsbeleid
• Misbruik
• Gebouw
• EHBO/BHV
10. Contact
• Adressen
• Privacybeleid
• Portretrecht beeldmateriaal
• Inspraak (ouderraad, leerlingenraad)
• Klachtenregeling
• Inspectie
1 Beleef wat je leert
Het Martin Buber is gestart in 2024 en kent een uniek onderwijsconcept, waarbij gelijke kansen worden geboden aan alle kinderen. Leerlingen hebben elk een eigen leerplan gekoppeld aan doelen vanuit een thema/leerkaart. Een leerling kan bij ons bijvoorbeeld wiskunde volgen op vwo-niveau en tegelijkertijd Frans op vmbo-niveau afronden. Bij het diploma wordt hiermee rekening gehouden. Docenten geven feedback op de voortgang daarvan en hebben, net als de leerling en de ouders, 24/7 inzicht in de groei.
Het Martin Buber biedt onderwijs op mavo-, vmbo-t(gl/tl)-, havo- en vwo-niveau, maar op een andere manier dan de meeste andere scholen voor voortgezet onderwijs. Het Martin Buber kent geen traditioneel leerjaarklassensysteem. Vanuit een stamgroep werken leerlingen samen en volgen ze een eigen leerpad naar diplomering én een persoonlijke verdieping, die aansluit bij hun behoeften, ambities en talenten. De inhoud van onze onderwijsprogramma’s staat beschreven op onze website.
Het Martin Buber is een school voor vernieuwend voortgezet onderwijs in Kerkrade waar je leert voor een diploma én voor het leven. Iedere leerling maakt bij Het Martin Buber een ontdekkingsreis binnen de ‘Beleef wat je leert’-trajecten. Hierbij ervaart de leerling vooral ook waarom hij bepaalde dingen moet leren. Centraal hierbij staat het stimuleren van het potentieel van elk kind, aansluitend bij zijn of haar kwaliteiten, beperkingen, interesses en eigen ritme. Gestuurd wordt op zelfbewustzijn en zelfvertrouwen zodat een stevig fundament wordt gelegd voor de toekomst.
We gebruiken een online systeem om de ontwikkeling van de leerlingen en de voortgang van de leerdoelen te monitoren. Hiermee borgt Het Martin Buber dat alle verplichte doelen een plaats in het curriculum van de school krijgen en dat de leerlingen deze doelen daadwerkelijk behalen. De middelen die wij hiervoor inzetten (RTTI/Digiboek) zijn voor leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) via het account van hun zoon/dochter toegankelijk.
2 Wie we zijn
We vinden de relatie en het contact tussen leerlingen en docenten – elkaar zien en kennen- belangrijk. Daarom is er een vast docententeam voor de eerste 3 jaren. Dit is het kernteam. Dit is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en legt hierover verantwoording af aan de directie.
Onze school valt onder de Stichting Kerkraads Openbaar Ontdekkend Leren (SKOOL). Het bestuur van de middelbare school Het Martin Buber is bij deze stichting ondergebracht en vormt tevens de directie.
Marij Dings, Directeur Het Martin Buber, bestuurder SKOOL.
Bert Schroën, Directeur Het Martin Buber, bestuurder SKOOL.
De Raad van Toezicht houdt intern toezicht op de gang van zaken bij Het Martin Buber. Deze wordt gevormd door Yvonne Slots, Harm Wiertz, Wim de Groot, Guido Sauren en Jean-Paul Essers. Extern houdt de inspectie van het onderwijs toezicht op de kwaliteit van het onderwijs in heel Nederland.
3 We doen het samen
Leerlingen staan bij Het Martin Buber centraal en leren er regie voeren over hun eigen leven. Ons onderwijs biedt een inclusieve leeromgeving die zich aanpast aan de leerling in plaats van dat de leerling zich aanpast aan het onderwijssysteem. Wij streven naar een samenwerking met de hele gemeenschap ten behoeve van de ontplooiing van het kind. Dit nieuwe onderwijs wordt door Het Martin Buber daarnaast ook als betekenisvolle, duurzame investering in de (lokale) samenleving gezien.
Onze school maakt deel uit van een breed lokaal netwerk van mensen en partijen die samen de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van onze toekomst, onze kinderen, onze leerlingen. Het Martin Buber beschouwt zowel de school, als de stad, als de wereld als een leeromgeving en oefenplaats voor democratie, participatie en diversiteit.
Wij bieden een rijke, gevarieerde omgeving waarin leerlingen zich kunnen oriënteren op hun toekomst. Dat gebeurt in ons fysieke gebouw, maar ook daarbuiten. Met hotspots in de verschillende wijken van de stad, bijvoorbeeld op het gebied van sport, toneel, zorg en welzijn, natuur, techniek en muziek. Tot de haltes behoren onder meer HUB, SMK, Gaia Zoo, Roda JC, HEEMwonen, Discovery, VAP, Meander.
Sinds het schooljaar 2014-2015 is het voor middelbare scholen niet meer verplicht om scholieren een maatschappelijke stage te laten volgen. Ook bij Het Martin Buber vindt er geen stage plaats. Wel is het zo dat in de onderwijsbouwstenen van elke leerjaar vele elementen van social learning zijn opgenomen.
4 Rekening houden met elkaar
Het Martin Buber vormt een inclusieve, zorgzame leefgemeenschap waarbij we zoveel mogelijk rekening met elkaar houden. Om dit te bereiken is het belangrijk dat leerlingen, ouders en docenten een aantal regels in acht nemen. Deze regels en omgangsvormen zijn veelal van praktische aard. Denk bijvoorbeeld aan op tijd aanwezig zijn, je netjes afmelden bij ziekte en het juiste gebruik van je kluisje, het fietsenhok en dergelijke. Deze regels hebben we zo helder mogelijk in dit schoolplan opgenomen.
We zijn een kleinschalige en veilige school en zetten proactief in op preventie. Toch kunnen situaties ontstaan waarin een kind zich niet veilig voelt. Neem dan contact op met de begeleider/coach. Uiteraard hebben we ook een pestprotocol. Echter zijn we te laat wanneer dit in werking moet worden gesteld. Als we pestgedrag waarnemen, gaan we meteen met ‘gepeste’ en ‘pester’ in gesprek.
Een vertrouwenspersoon is het onafhankelijke en objectieve aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en medewerkers die te maken hebben met agressie, geweld, pesten, discriminatie en ongewenste intimiteiten. De vertrouwenspersoon informeert over eventuele vervolgstappen. Interne vertrouwenspersoon is Kim Brinkhoff. Aanwezig op school op woensdag/donderdag en bereikbaar via
tel. 045-2201522 en e-mail kim.brinkhoff@hetmartinbuber.nl. Externe vertrouwenspersoon voor leerlingen én ouders is Amanda Klein, eigenaar van Prettig Werken Limburg, te bereiken via tel. 06-4447469 en email info@prettigwerkenlimburg.nl.
5 Afwezigheid en ziekte
In de dagelijkse praktijk van elke school komt het helaas wel eens voor dat docenten niet aanwezig kunnen zijn in verband met ziekte, schoolse activiteiten en onvoorziene omstandigheden. Doelstelling van Het Martin Buber is om lesuitval te vermijden.
Ben je ziek? Meld dit dan via e-mail aan de coach tussen 8.00-8.30 uur. Bij bijzonderheden neem dan telefonisch contact op tussen 8.00-8.15 uur met de eigen coach/begeleider. Lukt dit niet, bel dan het centrale nummer +31 6 1873 6513. Indien een leerling in de loop van de dag ziek wordt, meldt de leerling zich bij de eigen coach/begeleider. Bij ziekte of andere redenen neemt de school altijd contact op met een van de ouders/verzorgers. Als er geen contact is geweest met de ouders, blijft de leerling op school.
Kortdurende afwezigheid (bezoek huisarts, tandarts, specialist e.d.) wordt door een ouder/verzorger per mail doorgegeven aan de eigen coach/begeleider. Lukt dit niet, bel dan het centrale nummer +31 6 1873 6513. Mist de leerling hierdoor belangrijke zaken, dan bespreekt de leerling dit vooraf met de betreffende coach/begeleider.
Uiteraard kunnen zich altijd situaties voordoen die ervoor zorgen dat iemand buiten zijn schuld te laat in de les verschijnt. Wij vragen ouders om dit per e-mail of telefonisch door te geven aan de eigen coach/begeleider. Lukt dit niet, bel dan het centrale nummer +31 6 1873 6513. Als de leerling gedurende de dag te laat komt in de volgende lesuren meldt hij/zij zich bij de eigen coach/begeleider.
De leerlingen van Het Martin Buber doen zoveel mogelijk per fiets. De school en de “haltes” van onze partners binnen Kerkrade zijn dan ook per prima per fiets te bereiken. Het Martin Buber is verder goed bereikbaar per openbaar vervoer. Kijk voor meer reisinformatie op www.arriva.nl of www.9292.nl
6 Schooltijden, vrije dagen en vakanties
Het realiseren van de onderwijstijd is gebaseerd op de normen die vastgesteld worden door de overheid. Door onze dagelijkse, verplichte schooltijden van 8.30 tot 16.00 uur halen we automatisch alle genormeerde onderwijstijden.
Leerlingen worden geacht om op schooldagen van 8.30-17.00 uur beschikbaar te zijn voor school. Schooltijden zijn als volgt: 8.30-16.00 verplicht, 16.00-17.00 op vrijwillige basis, bijvoorbeeld om met je groep iets af te ronden, voor extra begeleiding of voor overleg met een docent. De leerlingen krijgen géén verplicht huiswerk en zijn dus thuiswerkvrij.
Hiervoor verwijzen we u naar het jaarplan op de website: https://hetmartinbuber.nl/jaarplan/. Eventuele wijzigingen worden tijdig doorgegeven.
Hiervoor verwijzen we u naar het jaarplan op de website: https://hetmartinbuber.nl/jaarplan/. Eventuele wijzigingen worden tijdig doorgegeven.
7 Extra ondersteuning
Wanneer leerlingen instromen op Het Martin Buber wordt het overdrachtsdossier vanuit het primair onderwijs goed bekeken om, daar waar nodig, begeleiding op maat te bieden. Het Martin Buber sluit op deze manier zo goed mogelijk aan bij het instroomniveau van de leerlingen uit het primair onderwijs.
Het schoolteam en de coach staan dicht bij de leerling, elke dag weer. Multidisciplinaire samenwerking is van belang, zeker waar het vroeg-signalering betreft van zaken die de persoonlijkheidsvorming en/of leerproces aangaan. Er worden korte contactlijnen met ouders onderhouden en zo nodig worden zo snel als mogelijk externe specialisten/ouders als deskundige en/of zorg ingezet.
De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen zijn onderdeel van het standaardcurriculum. Op basis van een screening van rekenen en taal in de eerste zes weken krijgen leerlingen gerichte ondersteuning. Het Martin Buber-onderwijs biedt een rijke leeromgeving, die ook uitnodigt tot (taal)leren binnen en buiten school. Zorgteam/specialistische begeleiders: pestcoördinator/rekenen-taal Kim Brinkhoff, coördinatie algemene ondersteuning/studiecoaching Ilona Gorissen, sociaal-emotionele ondersteuning/rekenen taal/gedragsspecialist Mirka Reinartz.
Leerlingen die in het bezit zijn van een officiële dyslexieverklaring hebben recht op compenserende faciliteiten gedurende hun hele schoolloopbaan. Je kunt hiervoor terecht bij Ilona Gorissen.
Met de gemeente Kerkrade heeft Het Martin Buber de wens uitgesproken onderwijs, jeugdzorg en de integrale wijkteams waar nodig samen te laten optrekken voor het bevorderen van een positieve ontwikkeling van jongeren.
8 Benodigdheden en ouderbijdrage
Iedere leerling krijgt een eigen kluisje op zijn vaste leerplein. Dit kluisje is gratis. Kosten voor vernielingen of sleutelverlies worden in rekening gebracht. Bij verlies van je kluissleutel komen de vervangingskosten van € 7,50 voor eigen rekening.
Fietsen worden gestald in de met camera’s bewaakte fietsenstalling. Gebruik van deze fietsenstalling is verplicht. Veiligheid van de fiets en technisch onderhoud zijn voor eigen rekening. Band kapot? Dan is het streven om samen de band te repareren. Voor andere reparaties verwijzen we naar fietsenmaker Giant Store aan de Sint Pieterstraat te Chevremont.
Het Martin Buber stelt aan elke leerling een eigen laptop ter beschikking. Gebruik van de laptop geschiedt na ondertekening van de gebruikersovereenkomst, waarin het juiste gebruik wordt uitgelegd.
Elke leerling krijgt van Het Martin Buber een eigen schooltas. Deze is aangepast aan de laptop en geschikt voor intensief gebruik zoals vervoer per fiets. Andere schooltassen zijn niet toegestaan.
Gebruik van een smartphone is niet toegestaan tijdens de lesuren en tijdens de lunch. Voor aanvang van de lessen dient de mobiele telefoon opgeborgen te worden in de persoonlijke kluis van de leerling. ”In huis, dan telefoon in de kluis”, incidenteel gebruik mag na toestemming van de betreffende coach/begeleider. Wanneer je naar buiten gaat, laat je de telefoon in de kluis op school. Alléén als je per fiets naar een Halte gaat mag de telefoon meegenomen worden, maar blijft deze in de tas.
De school zorgt voor een set schriften en schrijfgerei. Op school is voor de leerlingen een geodriehoek, passer, rekenmachine, tekenpotloden, schriften, verf, schrijfgerei, scharen en lijm aanwezig.
Samen met de leerlingen gebruiken we een digitale agenda/planner, ook vanwege het digitale programma dat we aanbieden. De leerlingen hoeven dus géén agenda aan te schaffen.
Wij verzorgen op jaarbasis toegangspassen voor musea, bibliotheek en GAIA-park. Bij verlies van een van deze passen wordt de aanschaf van een vervangend exemplaar t.w.v. € 42,50 in rekening gebracht.
Een gymtenue (shirt en broek) wordt door de school eenmalig kosteloos verstrekt. Voor aanvang van het jaar is naar de juiste kledingmaat geïnformeerd. Bij een plotse groeispurt krijg je een andere set. Bij verlies of beschadiging worden deze kosten niet door de school gedragen.
Er zijn enkele benodigdheden waar wel zelf voor gezorgd moet worden: etui, sportschoenen, regenpak/jas en een deugdelijke fiets.
Zorg ervoor dat uw kind voldoende verzekerd is. In verzekeringskwesties dient in eerste instantie altijd de eigen verzekering aangesproken te worden. In specifieke gevallen kan de verzekering van de school aanvullend worden ingezet. Neem hiervoor contact op met de school.
Het Martin Buber maakt geen gebruik van vrijwillige ouderbijdragen om het gekozen onderwijs mogelijk te maken. Ons onderwijs is voor alle leerlingen toegankelijk, zonder dat wij hier kosten aan verbinden. In de toekomst bestaat de mogelijkheid om, buiten de school om, een stichting of vereniging op te richten waaraan donaties in de vorm van uren en/of middelen kunnen worden gedaan.
Voor een eventuele tegemoetkoming in de kosten voor de aanschaf van de overige benodigdheden verwijzen we naar de Schoolspullenpas via Leergeld Parkstad. Deze Schoolspullenpas is voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met een minimuminkomen. Aanvraag kan via https://leergeldparkstad.nl/aanvraagformulier-regulier ingediend worden.
9 Veiligheidsbeleid
Rookmiddelen, energy-drinks en dergelijke zijn niet toegestaan, we zetten daarbij sterk in op preventie. Bij gebruik van of in bezit hebben van rookmiddelen, vapers, alcohol en/of verdovende middelen worden ouder(s)/verzorger(s) meteen ingeschakeld. Zo nodig wordt meteen opgeschaald.
Ons gebouw voldoet aan alle wettelijke eisen op het gebied van veiligheid. Er is een calamiteitenplan opgesteld waarin beschreven wordt hoe te handelen bij calamiteiten, waar de verzamelplek is etc.
Voldoende mensen in ons team zijn in het bezit van een geldig certificaat EHBO/BHV, dit staat voor eerste hulp bij ongevallen/bedrijfshulpverlening.
10 Contact
Het Martin Buber
Marktstraat 6
6461 CX Kerkrade
info@hetmartinbuber.nl
+31618736513
Mochten er vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen.
Om te voldoen aan (wettelijke) verplichtingen moeten we persoonsgegevens van leerlingen en ouders/verzorgenden opslaan. De wijze waarop we met persoonsgegevens van (oud)leerlingen en betrokkenen bij het onderwijs omgaan is uitgewerkt in ons privacyreglement.
Het Martin Buber laat met foto’s en video’s zien wat op school en tijdens schoolactiviteiten gebeurt. Wij plaatsen geen beeldmateriaal waardoor leerlingen schade kunnen ondervinden. Wij wijzen erop dat toestemming voor publicatie van beeldmateriaal ingetrokken kan worden. Vanaf 16 jaar mogen leerlingen volgens de wet zelf bepalen of beeldmateriaal gebruikt mag worden.
Klankbordgroepen voor ouders en leerlingen worden samen met leerlingen en ouders vormgegeven.
Bespreek klachten altijd eerst op school met de betreffende personen. Wanneer dat niet het gewenste resultaat heeft, kan een beroep worden gedaan op onze klachtenregeling.
Is er een noodzaak tot het zoeken van externe hulp bij de inspectie? Denk aan klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld, signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. Hiervoor is er een meldpunt vertrouwensinspecteurs in het leven geroepen, te bereiken via 0900 11 13 111.
Versie 2425001 20240912