Schoolondersteuningsprofiel

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Ondersteuning op Het Martin Buber

Op Het Martin Buber vinden we het belangrijk dat elke leerling zich goed kan ontwikkelen, zowel op cognitief als op persoonlijk vlak. Wij geloven dat elk kind uniek is, met eigen talenten, uitdagingen en behoeften. Daarom bieden we ondersteuning op maat.

Sommige leerlingen hebben extra hulp nodig om goed mee te kunnen doen op school. Die hulp kan bestaan uit extra uitleg, aanpassingen in het lesprogramma of begeleiding door een specialist. We kijken altijd: Wat heeft deze leerling nodig om zich optimaal te ontwikkelen?

Samen met de leerling en de ouders zoeken we naar een passende oplossing. We werken stap voor stap en zorgen dat de ondersteuning goed aansluit bij wat nodig is. Daarbij maken we gebruik van een duidelijk model met vijf niveaus van ondersteuning.

Onze aanpak is gebaseerd op vier kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, verwondering en verbondenheid. Deze waarden vormen de basis van hoe wij met leerlingen, ouders en elkaar omgaan.

Zo zorgen we ervoor dat elke leerling bij ons op school de juiste begeleiding krijgt om zich op zijn of haar eigen manier te kunnen ontwikkelen.

Dit betekent dat:

  • We in de kracht en groei van elk kind geloven.
  • We samen verantwoordelijkheid nemen voor ontwikkeling en welzijn.
  • We nieuwsgierigheid en leergierigheid aanmoedigen.
  • We voor verbinding tussen leerling, ouders, school en omgeving zorgen.

Deze visie vormt het hart van ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP).

Hoe organiseren we de ondersteuning?

Om overzicht te bieden en te zorgen dat elke leerling passende hulp krijgt, gebruiken we een schillenmodel met vijf ondersteuningsniveaus. Dit model maakt zichtbaar dat de ondersteuning stap voor stap kan worden uitgebreid, afhankelijk van wat nodig is. We beginnen altijd bij de basis en kijken samen wat werkt.

We betrekken ouders en leerlingen actief bij elk ondersteuningsniveau, zodat we in gezamenlijkheid tot de best passende aanpak komen.

Niveau 1: Een goede basis voor alle leerlingen

Dit is wat wij standaard aanbieden aan álle leerlingen. We zorgen voor een leeromgeving waarin leerlingen zich veilig, gezien en gestimuleerd voelen.

Uw kind krijgt onder meer:

  • Ervaren docenten die de leerlingen kennen, duidelijke uitleg geven en betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun leerlingen.
  • Een vaste coach (vergelijkbaar met een mentor) als eerste aanspreekpunt voor uw kind én voor u als ouder.
  • Een positief pedagogisch klimaat, waar rust, structuur en voorspelbaarheid centraal staan.
  • Ondersteuning bij het plannen van schoolwerk, leren leren, en omgaan met stress of prestatiedruk.
  • Hulp bij lichte leerproblemen, zoals dyslexie of concentratieproblemen (bijvoorbeeld aangepaste teksten, extra tijd, werken in een aparte ruimte).
  • Extra uitdaging voor leerlingen met een ontwikkelvoorsprong.
  • Aandacht voor Gezonde Levensstijl en Voeding.

📌 Voorbeeld: Uw kind heeft moeite met het plannen van huiswerk. De coach en/of de studiecoach maakt samen met hem of haar een overzicht en bespreekt dit wekelijks.

Voorbeeld:  We bieden een gratis gezonde lunch en schoolfruit.

Niveau 2: Extra hulp binnen de klas

Soms is iets meer nodig, maar kan de hulp nog binnen de klas worden geboden. Docenten passen hun instructie en materiaal aan waar mogelijk.

Voorbeelden van extra ondersteuning in de klas:

  • Meer uitleg of herhaling van de stof.
  • Extra of andere oefenmaterialen.
  • Aanpassing van tempo of moeilijkheidsgraad.
  • Gebruik van hulpmiddelen, zoals spraaksoftware voor leerlingen met dyslexie.
  • Leerlingen die meer aankunnen, krijgen extra uitdaging (bijvoorbeeld via verrijkingsopdrachten of uitdagende opdrachten).

Niveau 3: Tijdelijke hulp buiten de klas

Wanneer hulp in de klas niet voldoende is, bieden we extra ondersteuning buiten het leslokaal. Deze ondersteuning is tijdelijk en gericht op herstel of ontwikkeling van specifieke vaardigheden.

Mogelijkheden zijn o.a.:

  • Begeleiding in kleine groepjes.
  • Trainingen (zoals faalangsttraining of sociale vaardigheidstraining).
  • Gesprekken met de schoolmaatschappelijk werker.
  • Studiecoaching bij motivatieproblemen of moeite met plannen.
  • Extra tijd, structuur of hulpmiddelen, zoals een prikkelarme werkplek.
  • Activiteiten of begeleiding voor (hoog)begaafde leerlingen.

📌 Voorbeeld: Uw kind volgt zes bijeenkomsten Lifeskills omdat het moeite heeft met vrienden maken of het leggen van sociale contacten.
Voorbeeld: Een leerling met een ontwikkelvoorsprong werkt in of buiten de stamgroep aan verdiepende opdrachten.

Niveau 4: Individuele en langdurige ondersteuning (OPP)

Soms is er sprake van een langdurige ondersteuningsbehoefte. Dan stellen we samen met u en uw kind een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op.

In het OPP staat:

  • Wat uw kind nodig heeft.
  • Welke begeleiding geboden wordt, door wie, en hoe vaak.
  • Hoe we de voortgang volgen en wanneer we evalueren.
  • Welke doelen we stellen, op schoolniveau én op het gebied van welzijn.

Voorbeelden van ondersteuning binnen een OPP:

  • Coaching op gedrag of sociaal-emotionele vaardigheden.
  • Een aangepast lesprogramma of aangepaste toetsen.
  • Begeleiding bij medische problemen, zoals diabetes of langdurige vermoeidheid.
  • Specialistische hulp via externe partijen, zoals een logopedist of psycholoog.
  • Ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen bij onderprikkeling, faalangst of perfectionisme.

📌 Voorbeeld: Uw kind met autisme krijgt individuele begeleiding, een vaste structuur en werkt soms in een rustige ruimte met aangepast materiaal.

Niveau 5: Onderwijs op een andere plek

In uitzonderlijke situaties is het onderwijs op Het Martin Buber (tijdelijk) niet meer passend. We zoeken dan in overleg met u en het samenwerkingsverband een andere plek, bijvoorbeeld:

  • Het OPDC Parkstad (orthopedagogisch didactisch centrum) voor tijdelijke overbrugging.
  • Een school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso).

We begeleiden deze overstap zorgvuldig en blijven betrokken.

Onze ondersteuningscategorieën

De ondersteuning die we bieden, valt onder vijf hoofdcategorieën:

  1. Sociaal-emotionele ondersteuning
    Begeleiding bij onzekerheid, faalangst, rouwverwerking, weerbaarheid of zelfvertrouwen. Dit kan via mentorlessen, gesprekken, of trainingen.
  2. Leerstoornissen
    Bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, ASS, ADHD of auditieve beperkingen. We bieden hulpmiddelen, aanpassingen of extra tijd.
  3. Leerbehoeften
    Denk aan studievaardigheden, plannen, omgaan met prestatiedruk. Hiervoor hebben we huiswerkbegeleiding, coaching en trainingen.
  4. Gedrags- en socialiseringsvragen
    Bij problemen met gedrag of sociale omgang overleggen we met ouders en deskundigen. Soms is inzet van schoolmaatschappelijk werk of externe hulp nodig.
  5. Gezonde levensstijl

Wanneer er aanleiding voor is, zorgen we ook voor begeleiding in de thuissituatie.

  1. Ondersteuningsbehoeften anderszins
    Medische problematiek, complexe thuissituaties of langdurige ziekte. We denken mee, bieden maatwerk en schakelen waar nodig specialisten in.

Samenwerking is de sleutel

Wat u van ons mag verwachten:

  • Een vaste coach die uw kind goed kent.
  • Een betrokken ondersteuningsteam met o.a. de ondersteuningscoördinator, pestcoördinator, schoolmaatschappelijk werker, studiecoach, hoogbegaafdheidsbegeleider en externe deskundigen.
  • Laagdrempelige en heldere communicatie over wat er speelt en wat we gaan doen.
  • Betrokkenheid bij het maken én evalueren van plannen.
  • Zorgvuldige registratie in ons leerlingvolgsysteem.

Hoorrecht: uw kind mag meedenken

Leerlingen hebben hoorrecht: zij mogen meedenken over hun ondersteuning. Wij vragen naar hun mening via gesprekken, vragenlijsten of de leerlingenraad. Wat zij aangeven, gebruiken we om ons beleid te verbeteren.

Externe samenwerking

Soms is samenwerking met externe organisaties nodig. Wij werken o.a. samen met:

  • Samenwerkingsverband VO Parkstad Limburg
  • Zorg- en Onderwijsnetwerk Parkstad
  • OPDC Parkstad
  • Jeugdzorg, leerplicht, psychologen, GGZ, GGD
  • Netwerken voor (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling

Vragen of zorgen? Wij staan voor u klaar.

Heeft u vragen over de ondersteuning van uw kind? Neem gerust contact op met de coach van uw kind of met onze ondersteuningscoördinator. We denken graag met u mee. Samen zorgen we ervoor dat uw kind op Het Martin Buber tot bloei komt.